nedeľa 1. marca 2015

Ako začať šiť


Šitie je moje veľké hobby, relax. Šijem asi rok, čo nie je ani veľa ale dovolím si tvrdiť, že ani málo. Bola dnes u mňa veľmi dobrá kamarátka a poprosila ma aby som jej ušila obliečku pre dcéru na vankúšik do škôlky... Jej velkáčka si dokonca sama vybrala látku... Nakoniec to dopadlo tak, že vankúšik si takmer celý ušila kamoška sama... najskôr, že ona chce skúsiť si vankúšik vystrihnúť... podala som jej rezacie koliesko... mala z toho ohromný zážitok, podobne ako ja keď som ho prvýkrát použila. Keď už bola látka správne narezaná, navrhla som jej, aby si skúsila tie dve látky spolu aj zošiť... Mala z toho obrovskú radosť, šila síce pomaly, ale na moje počudovanie úplne rovno a precízne... Nakoniec mi hovorí, „toto je úplne super, mňa by to tak bavilo... a čo všetko by som potrebovala keby som chcela začať šiť?“ ....
Ja som sa cca pred rokom morila touto istou otázkou...čo naozaj potrebujem, kde a ako začať...

1.       Chuť a vytrvalosť
Ako prvé sa potrebujete „zapáliť pre vec“ a vo svojom odhodlaní vytrvať... Prvé výtvory pravdepodobne nebudú ukážkové, možno ani len „prezentovaniahodné“, ale treba pamätať na to, že každý nejak začať musí...ani profi krajčírky alebo módni návrhári nemali hneď diela špičkové... všetko je o praxi... ja tiež keď z odstupom času pozerám na svoje prvé výrobky sa chytám za hlavu J

2.       Látka
V prvom rade si treba hneď na začiatku ujasniť, čo vlastne chcete šiť. Či oblečenie, alebo nejaké doplnky do domácnosti, hračky, obliečky...
Je neskutočné množstvo materiálov, hrubších, tenších, husto tkaných, elastických aj neelastických.... Každý druh látky je vhodný na iný typ výrobku... na detské tepláčiky určite nemôžete použiť rovnakú látku na blúzku a podobne...
Základom ale je, vybrať si látku kvalitnú, ktorá sa málo zráža. A hneď od začiatku šiť s kvalitnými látkami a nie rôznymi „zvyškami“ čo ste našli niekde na povale ešte po babičke... pretože materiál sa môže správať nevyspytateľne a nič nevie odradiť od práce viacej ako nejaký „nepodarok“.

3.       Šijací stroj
Výber šijacieho stroja je hotová veda. Trh ich už ponúka obrovské množstvo, rôzne značky, rôzne druhy, ceny od par 10eur až po niekoľkotisícové profimašinky. V zásade platí rovnaké pravidlo ako pri výbere látky. Vsadiť na osvedčenú značku, kvalitný celokovový stroj... lacný nekvalitný stroj, ja ho volám hračkársky, Vám môže robotu znechutiť podobne ako nekvalitná látka...bude sa Vám šiť ťažko, práca bude nedokonalá, ovládanie stroja zbytočne komplikované atď.... Na šitie doplnkov do domácnosti, a nejakých drobností, na patchwork a podobne je vhodný klasický šijací stroj.... ak sa chystáte šiť oblečenie, alebo ak budete pracovať s elastickými materiálmi ako sú úplety alebo teplákovina, jednoznačne siahnite po overlocku, prípadne coverlocku.

4.       Nite, doplnky  a pomôcky
Opäť je dôležité vybrať si kvalitnejšiu niť, aby Vás nešlo poraziť po každom desiatom stehu, kedy sa Vám bude niť stále trhať, hrčkať a inak Vám znepríjemňovať prácu. Opäť sa niekoľko druhov nití, z rôznych materiálov, ktoré sa sa používajú pri šití rôznych materiálov. Samozrejme budete potrebovať špendlíky, nožnice, alebo rezacie kolieska.... ak si vyberiete rezacie koliesko (je ich niekoľko veľkostí, vyberajte také, ku ktorým sa dajú dokúpiť náhradné čepele), budete potrebovať rezaciupodložku (sú na trhu rôzne rozmery, vyberte si veľkostne takú aká Vám najviac vyhovuje... ja mám najväčšiu 60x90cm, lebo režem veľké kusy látky, ale mám aj najmenšiu, keď režem len nejaké drobnosti). Samozrejme budete potrebovať meter alebo patchworkové pravítko (je tiež niekoľko rozmerov a tvarov, opäť výber prispôsobte druhu výrobkov, ktoré chcete šiť). A v neposlednom rade siahnite po „označovači“... vybrala som tento všeobecný názov, pretože každému sa ľahšie pracuje s niečím iných...osvedčená klasika je krieda alebo krieda v ceruzke... ja osobne nedám dopustiť na miznúcu fixku... touto skvelou vecičkou môžete látku popísať krížom krážom, po 24 alebo 48 hodín Vám po nej na látke neostane ani chýru ani slichu J

No, tak myslím že všetky základné komponenty, ktoré by mala Vaša pracovňa na začiatku obsahovať som spomenula...je ich samozrejme oveľa oveľa oveľa viac, ale začať sa dá úplne komfortne aj s takouto výbavou.



3 komentáre:

  1. Ahoj JuNi, práve nedávno som si zalozila aj ja svoj blog a dnes pri hladaní ,,ako vybrat šijaci stroj som narazila na tvoj zaujímavý blog, kde radíš a zároven aj predávaš látky. Nechám sa inspirovať tvojou skusenosťou a prispevkom. Dakujem a neskôr ked budem mať šijací stroj odskušame aj látky od Teba. Pekný den a nech sa ti dari:)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ahoj SiMatula,

      dakujem :) Som rada, že Ťa môj článok zaujal a dúfam, že Ti bude nápomocný. V prípade, ak by si potrebovala pomôcť ohľadom šitia alebo výberu šijacieho stroja, spokojne sa na mňa obráť, rada pomôžem. Okrem látok, mám v ponuke aj pomôcky a rôzne doplnky, aj šijacie stroje. Ak preferuješ inú značku šijacích strojov ako mám ja, viem Ti poradiť na ktoré je najlepšie sa orientovať, poprípade, kde ich teraz aj veľmi výhodne kúpiť :)

      JuNi

      Odstrániť
    2. Ahoj JuNi,

      dakujem za ponuknutú pomoc. Mojim favoritom je značka Pfaff, ale žial si budem musieť na neho počkať pár mesiacov a našetriť si naň. Ale potom sa Ti ozvem :)
      Pekný den

      Sima

      Odstrániť